Christer Björkman, Melodifestivalen 2010

Startordningen i finalen: Darin inleder - Saade avslutar

En dryg timme efter att kamerorna slocknat i Örebro presenterades startordningen i finalen av Melodifestivalen 2010. Christer Björkman har satt ordningen som bidragen startar i, och med de två sista bidragen klara kunde han nu lägga de sista pusselbitarna. Darin inleder i Globen - och på den prestigefyllda avslutningsplatsen i finalen hittar vi Eric Saade.

I den här ordningen startar bidragen i finalen:

1. Bidragets titel: You’re Out Of My Life        
Upphovsmän: Henrik Janson, Tony Nilsson                      
Artist: Darin                        

2. Bidragets titel: Jag vill om du vågar          
Upphovsmän: Pontus Assarsson (text & musik), Daniel Barkman (text), Jörgen Ringqvist (text & musik)    
Artist: Pernilla Wahlgren                

3. Bidragets titel: We Can Work It Out          
Upphovsmän: Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda            
Artist: Andreas Johnson

4. Bidragets titel: Kom          
Upphovsmän: Niclas Arn, Gustav Eurén, Karl Eurén          
Artist: Timoteij                

5. Bidragets titel: Hollow        
Upphovsmän: Anders Hansson, Fredrik Kempe                
Artist: Peter Jöback                          

6. Bidragets titel: Unstoppable
Upphovsmän: Alexander Kronlund, Hanif Sabzevari, Dimitri Stassos, Ola Svensson
Artist: Ola

7. Bidragets titel: I Did It For Love
Upphovsmän: Kristian Wejshag (text), Lars ”Dille” Diedricson (musik)      
Artist: Jessica Andersson

8. Bidragets titel: Keep On Walking
Upphovsmän: Salem Al Fakir
Artist: Salem Al Fakir

9. Bidragets titel: This Is My Life        
Upphovsmän: Bobby Ljunggren (musik), Kristian Lagerström (text)
Artist: Anna Bergendahl                          

10. Bidragets titel: Manboy          
Upphovsmän: Fredrik Kempe (text & musik), Peter Boström (musik)          
Artist: Eric Saade

 

Text av Mirja Bokholm och Gustav Dahlander.

Skrivet av:
Mirja Bokholm (Mirja)

Källa: SVT

Kommentarer

Förstår inte varför man inleder med Darin? Jaja, annars ser det väl ganska vettigt ut... Hade dock hellre sett Jöback på nummer 7 istället för Jessica!
Herregud. Varannan låt är en ballad!
Enligt statestiken kommer det sluta så här: 1) Darin, 2) Eric Saade, 3) Jessica Andersson 4) Ola 5) Salem Al Fakir, 6) Timoteij, 7) Pernilla Wahlgren, 8) Peter Jöback, 9) Andreas Johnson och 10) Anna Bergendahl. Allvarligt talat kan jag nog tänka mig att det kan sluta så här (!)
Sen 2002 har nr 1 1 6 1 7 10 1 11 vunnit , jättebra att Eric får gå ut sist , så sen 05 är det Martin och Charlotte som haft startnummer 1.
Ja, de kör verkligen konsekvent på varannan ballad, varannan upptempo.
Inte jättebra tippat av mig, men så var det också en liten överraskning att de faktiskt inleder med Darin.
Synd att Salem fick nummer åtta, det lär han väl inte vinna på... Å andra sidan tror jag inte särskilt mycket på statistikens betydelse.
Man ska aldrig upphöra att förvånas! ;-)
Är det någon som för övrigt vet i vilken ordning jurygrupperna kommer rösta i?
Förra året vann Ernman på startnummer 11... jag tror väl kanske inte att Saade kan vinna på sitt startnummer, men jag hoppas! Vore tragiskt om även Sverige skickade en ballad till ESC... det börjar bli tjatigt nu, man vinner inte på att göra som alla andra... hoppas Sverige förstår det...
Känns som att det lite medvetet är öppet för Eric eller Darin att vinna.. Men håller fast vid vad jag trott från början: Salem tar hem det i år, trots startnumret. Fast jag ser nog lika gärna Timoteij där men dom får det nog svårare med sitt startnr 4. Tror inte vi ska räkna bort Ola heller. Åh vad spännande det ska bli på lördag, å roligt framför allt :) Längtar!
Jaha då vet vi vilka Björkman & schlagermaffian vill ska vinna. En tråkig ballad och en dagispoplåt. Hoppas Sverige tänker själva och inte låter sig påverkas av några startnummer. Som jag redan hade anat vill man försvåra för Timoteij, man får väl hoppas att det fungerar till deras fördel dock att vara inklämt mellan startfältets kanske två tråkigaste låtar.
Om 2 andra bidrag fick startnummer 1 och 8 så skulle det också klagas om att Björkman vill att dem skulle vinna. Nån måste ju få startnummer 1 och 8. Jag tycker att Darins låt passar bra att inleda med och Saades låt är pampig så den passar det utmärkt att avsluta med. Om tex Timoteij fick startnummer 1 eller 8 så skulle det klagas om att Björkman vill att dem ska vinna, samma sak om vilket som bidrag fick dem startnumren. Det måste ju finnas 2 låtar som får dem startnumren och iår är det Darins och Erics låtar som passar mest på nummer 1 och 8. Olycksnumret 2 är det alltid bidrag från andra chansen som får. 2007 var det Sonja Aldén, 2008 var det Sibel, 2009 var det Caroline af ugglas och iår är det Pernilla Wahlgren. Startnummer 6 är det oftast bara upptempopop hits som får. 2007 hade Måns Zelmerlöw startnummer 6 i finalen, 2008 Amy Diamond, 2009 Alcazar och iår Ola med sin blivande super-radiohit.
När ska du sluta tjata om ditt dagispop? Det börjar bli jobbigt nu, du vet tydligen inte vad de lyssnar på på dagisen.
Tycker det är dax att börja sätta andra chansen vinnarna som nummer 1 och 10, hade ju blivit betydligt mer roligare då. Hade gärna sett Pernilla inleda och Jessica avsluta ;-)
Becca har rätt, varje gång du skriver nåt om Manboy skriver du att det är dagispop, det vet vi att du tycker nu, skriv nåt annat om den låten istället. Sara Ch: Det var faktiskt en bra idé att sätta andra chansen deltagarna på startnummer 1 och 10, jag tycker att dem borde få en fördel när dem nu ändå kommer från andra chansen. Fast jag tycker också att det är bra att bidragen man har mest förväntningar på får avsluta. (Iår Eric Saade för mig och många andra)
Becca: När ska du tåla andras åsikter? Ursäkta men jag skriver vad jag vill om bidraget utan att behöva rådfråga dig först.

Nerkman: Det är vad jag tycker och då skriver jag det. Jag har väl rätt till min åsikt som vem som helst på denna sidan och ni behöver inte hålla med mig, men ni får respektera att andra uttrycker sin åsikt med. Apropå startordningen så är det väl ganska känt vid detta laget att Björkman & Co placerar sina favoriter och de bidrag de "tror" på på vissa specifika? Det är väl ingen nyhet? Det kunde givetvis vara andra bidrag, men det ändrar inte det faktum att de bidrag som placeras på dessa positioner är favoriserade på något sätt. Hade det varit Timoteij eller någon annan så hade det givetvis varit samma sak. Det finns ingen som påstått något annat. Nu handlar denna nyheten dock om startordningen och då har man väl rätt att kommentera detta om man känner för det?

My Vision: Visst har du rätt att tycka som du vill, men varje gång du ska skriva nåt om Manboy så nämner du ordet "dagispop". Det börjar bli lite tjatigt. xD Iaf, Darins låt är perfekt att börja med och Saades låt är perfekt att avsluta med. Låtarna som har nummer ett i finalen brukar ha "tajta" intron. Det har både Charlotte Perrellis låt 2008, måns zelmerlöws låt 2009 och Darins låt iår. Låtarna som får nummer 10 har pampiga avslut. Det har både Malena Ernmans låt 2009 och Saades låt iår. Björkman brukar ge "unga söta" killar dem bra startnumren. Tex BWO 2008, måns zelmerlöw både 2007 och 2009 och Eric Saade och Ola iår. Men som sagt så passar Darins låt att inleda och Erics låt att avsluta med.
Nerkman: Det är min uppfattning om låten och då skriver jag det utan att be er om lov först. Går jag runt och gnäller på folk om att de skulle vara tjatiga här inne? Nej och det skulle inte falla mig in heller, för på en sådan här sida får man tolerera folk med andra åsikter. Kan man inte ta det så taskigt läge faktiskt. Attitydproblem är mer tjatigt än vad någon kategoriserar en låt som.

Det är känt att låtar som är favoriserade brukar få första och sista placeringen i startordningen, men om du vill hitta andra mönster i startordningen så upp till dig. Man ser vad man vill se så att säga.

Jag håller inte med.
Nerkman: Och det behöver du inte heller ;)
Du får det att låta som att jag måste hålla med dig.
Nerkman: Du skojar med mig va? Det är inte jag som går runt och hackar på folk här så fort de inte håller med mig. Jag bara uttrycker min mening och så folk tycka vad de vill och det var så jag menade nu med. Vill man hålla med så får man gärna det, vill man inte så behöver man inte det. Meningen är fri.
"Man ser vad man vill se".
Nerkman: Ja, jag menar personligen att det är lite långsökt att försöka hitta ett slags låtmönster i startordningen. Men det är såklart bara min mening. Det enda som må vara är att man försöka mixa genres, men de bästa placeringarna sparas fortfarande till favoriter. I år har vi en ballad först ut, 2008-2009 hade vi schlagerpop, 2007 hade vi något helt annat genremässigt både först och sist ut, så att leta någon slags förklaring till det... nja. Men det är en intressant teori, dock inget jag håller med om eftersom tittar man på föregående år så håller det inte riktigt helt enkelt.
My Vision: Du måste hålla med om att nästan alla låtarna som har haft startnummer 1 i finalen har "tajta" intron. Med ett "tajt" intro menas det att det börjar direkt utan nån ton innan musiken börjar.
Nerkman: Jag tror du är lite långsökt nu, men men. För din skull ska jag speciellt lyssna efter "tajta" intron till låtar som öppnat Melodifestivalen...

Det ändrar dock inte att Björkman & Co plockar in sina favoriter på vissa placeringar ;)

My Vision: Jag tror mycket väl att Björkman väljer sina favoriter till dem bästa numren, men han är ju inte en robot, han har också sina åsikter och tankar. Han tycker väl att Darins låt passar bra att inleda och att Saades låt passar bra att avsluta med.
My Vision: jag förstår mycket väl din tanke (och frustration :)...) men jag tror att Björkman framför allt är ute efter att det ska bli "bra TV" och att det är därför han sätter bevisligen favorittippade bidrag först och sist. Att själva startnumren skulle vara mer gynnsamma, och att han beräknar utefter det för att föra sina favoriter till seger, tror jag inte har lika mycket med saken att göra.
Den där "startnummervidskepelsen" tror jag är resultatet av en cirkel av självuppfyllande profetia. Favoriter hamnar ofta som 1, 6-7 och 10, vinner följaktligen ofta också, och då tror alla att det är numren i sig som avgör fast det egentligen är låtarnas egen potential. Om Björkman istället hade som princip att lägga de mest favorittippade som 2, 4 och 9 skulle de numren anses vara gynnsamma istället.
Grimslov: Här tror jag du har rätt i en del och jag har egentligen inte sagt så mycket mer än att jag tror att Björkman & Co placerar ut sina? favoriter i startnummer som de tror är mer gynnsamma. Givetvis kan det vara slumpen precis som du säger, fast å andra sidan så måste det uppstått från någonstans och nu när man känner till det tror jag nog ändå det finns en tanke bakom. Men jag hoppas folk inte påverkas och jag är tveksam till hur pass mycket startnummer påverkar ändå. I Eurovision vet man att det påverkar just pga antalet låtar, men i MF är det ju "bara" 10 stycken så. Men visst är det nog som du säger. Men nog tror jag det finns en tanke bakom ändå. Jag tror det är en kombination av som du säger "bra tv", att få en mix men också att Björkman & Co:s favoriter får de mest gynnsamma. Jag är inte helt hundra till om jag kan hålla med dig om att det är "folkets" favoriter som får vissa startnummer. Vissa år kanske det var så, men i år finns det inga klara favoriter på det sättet, så vem är det då som avgör att just dessa är "favoriter". Sedan att det enbart är låtarnas egen potential som styr utgången i MF tror jag inte mycket på dessvärre. Det är så mycket mer än låtarna som spelar in; hur känd man är t.ex.
Bara inte Saade vinner på sitt startnummer. Kan man inte göra som i Norge, ha en öppen lottning i TV där slumpen avgör vem som startar och vem som avslutar. Då skulle alla dumma rykten om favoriserande ifrån TV-ledningen tas bort och allt skulle bli neutralt. Där i Norge vinner ju faktiskt folkets favorit trots urusel startplacering!
Ligivare, jag håller med dig! Jag har själv tänkt tanken x-antal gånger.
Gud vad jag gillar startfältet i finalen nu när man ser det svart på vitt! Däremot hade jag gärna sett att "Kom" fått ett roligare startnummer... Men den sista trion på plats 8-10 är ju klockren! Plus att Darin får inleda - bra det här!
Björkman & co vill nog verkligen att Saade ska vinna när jag tänker lite mer på det. Saades låt är den enda uptempo låten som får "turen" av att starta efter fler än ett "slött" bidrag, i detta fal tre stycken på rad t.om. Det där kunde ha fördelats lite mer jämnt kan man tycka.
Jag tror att Eric Saade startar sist eftersom han förmodligen kommer köra vattenfallet i Globen. Då det blev sådana problem med att få bort vattnet i deltävlingen så är det nog det allra bästa rent scentekniskt. Men självklart är det även en kandidat till att vinna, det tror jag nog.
Annasofia: Det också givetvis. Men man kunde nog placerat ut de "lugna" låtarna lite mer mixat och inte tre på rad framför Saades uptempo och enbart en före de övriga uptempolåtarna.
Det brukar vara shownummer som får sista numret i globen.

Relaterade artiklar

Poplights utsända reportrar finns på plats just nu i Baku och rapporterar direkt från Eurovision Song Contest 2012!

Poplight är på plats - Här är det hetaste från Baku!

Är du inte medlem än?

Ta gärna några sekunder och registrera dig. Träffa medlemmar, kommentera, blogga ...

Logga in på Poplight

Poplight har full koll på Eurovision Song Contest! Vi var på plats under hela Eurovision-veckan i Düsseldorf. Läs alla artiklar och bloggar här.

Allt du behöver veta om Euro- vision Song Contest 2012!

Poplight har samlat samtliga årets Eurovisionsbidrag på ett och samma ställe. Lyssna in dig på låtarna här!

Lyssna på Loreens motståndare i Eurovision!

I "Egentligen kan man inte tävla i musik – men vi är fyra miljoner som vill veta vem som vinner" ges läsaren en fantastisk möjlighet att träda in i kulisserna bakom Sveriges största musiktävling – alla kategorier. Beställ boken här!

Alla hemligheter samlade i en bok!

Omröstning

Följ Poplight på twitter där du kan få liveuppdateringar och kommentarer under Melodifestivalen 2012.

Följ Poplight via Twitter!

Poplights samlar musiken för Melodifestivalen och andra tävlingar ppå Spotify!

Få koll på musiken i Mello och Idol

Om du gillar Poplights sida om Idol 2011 får du koll på senaste nytt direkt på Facebook!

Poplight på Facebook: Här följer du Mellon!

Poplight står för Sveriges mest intensiva bevakning av Melodifestivalen 2012. Här hittar du de färskaste nyheterna om Sveriges största musiktävling - redan nu!

Så var Melodi-festivalen 2012!

Hur bra är egentligen de senaste releaserna? Poplights recensenter ger dig den hårda sanningen och hjälper dig att orientera dig i djungeln av nya skivor och konserter.

Så bra är de senaste releaserna

Det senaste om svenskt musikliv utanför musiktävlingarna!

Nytt och hett från svenskt musikliv

Nya kommentarer

Idol 2011

Så var Idol 2011!

Poplight söker nya skribenter, bloggare och personer med kreativa idéer!

Är du en av Poplights nya medarbetare?

Nattugglan Bel Black följer på bred front händelserna i Musiksverige från sitt näste i Västsverige.

Bel Black – med ljuset på Musiksverige

Dynazty tävlar med bidraget Land Of Broken Dreams i deltävlingen i Malmö. Följ deras förberedelser och kika in bakom kulisserna på plats i Malmö Arena i Dynaztys blogg här!

Dynazty bloggar på Poplight

Poplight sitter på all historik och fakta från Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Kolla in vår sprängfyllda databas och hitta allt du vill veta från mer än 50 års Melodifestival och Eurovision Song Contest.

Minns MF och Eurovision Song Contest

Fredagen den 18 december fick Gylleneskor ett nytt namn - Poplight! Läs allt om nyheterna här.

Poplight – Gylleneskors nya namn!

Prenumerera på Poplights nyheter via vår RSS-feed

Prenumerera på innehåll

Lägg till våra nyheter på din personliga IGoogle

Add to Google